Saturday 5 February 2011

Mujahid, Anak Yatim, Tahfiz, .... di setiap rumah di Gaza ...!






Sesi khas Syekh AbdelRahim Shehab dengan ahli-ahli IKRAM dan aktivis Aqsa Syarif di Pejabat IKRAM Johor di Taman Universiti Johor Bahru menyentuh perasaan para hadirin apabila beliau menyatakan bahawa "jika anda mengetuk mana-mana pintu rumah orang di Gaza, Insya Allah anda akan dapat di dalam rumah tersebut satu hingga lima jenia penghuninya ... iaitu anak yatim, orang yang hafiz Qur'an, Orang yang cacat anggota, Mujahid atau ahli keluarga yang tiada dirumah kerana berada di penjara Isra'el.."

Di Gaza sememang anda akan temui ramai anak-anak yatim atau yatim piatu. Ini adalah kerana kematian ibu atau bapa atau kedua-dua ahli keluarga yang disebabkan serangan dan keganasan rejim Israel terhadap rakyat Gaza, Sejumlah 1,500 orang syahid ketika serangan tidak berpri kemanusiaan Israel terhadap Gaza pada akhir Disember 2008.

5,000 penduduk Gaza telah mendapat kecedraan samada terkena tembakan, bom atau runtuhan bangunan-bangunan yang dibom secara berterusan selama 3 mingu itu, oleh itu sehingga ke hari ini terlalu ramai yang tidak mendapat rawatan disebabkan sekatan yang dilakukan Israel.

Sehingga kehari ini sejumlah 11,0000 rakyat Palestin yang dikurung di dalam penjara-penjara di Israel. Mereka bukan orang yang salah, sebaliknya kerana mereka hanya ingin memeprtahankan hak dan menghalang orang Israel yang jahat dan ganas yang sewenag-wenangnya merampas dan merompak bumi Palestin.

Walaupun tekanan, ancaman, kezaliman dan sekatan dilakukan oleh Israel terhadap Gaza, rakyat di Gaza tidak pernah mengalah dan undur kebelakang. Malah kehidupan dilalui dengan penuh keyakinan dan dengan keimanan dan mujahadah. "Banyak masjid yang menjadi pusat-pusat tahfiz di Gaza ... dan kebanyakkan program tahfiz di Gaza berjaya melahirkan para tahfis yang berumur dari 9 hingga 18 tahun" jelas Syekh AbdelRahim. Sejumlah 40,000 pelajar telah disahkan tahfiz pada suatu program cuti Musim Panas baru-baru ini yang turut dihadiri Perdana Mentrinya Dr Ismael Haniyeh.

Merakalah bakal-nakal pejuang ummat yang akan mampu membebaskan bumi Palestin dan Masjid Al-Aqsa yang penuh barakah Insya Allah.

No comments:

Post a Comment