Tuesday 28 September 2010

Sidang Media Khas Konvoi di Kota Istanbul



Kota Istanbul pada hari ini 28 Sep 2010.

Sekali lagi mengeluarkan kenyataan dengan jelas menyeru kepada Regim Israel agar jangan menganggu konvoi kemanusiaan jalan darat yang akan menyampaikan bantuan kemanusiaan kepada Gaza di atas dasar kemanusiaan.

"Konvoi kemanusiaan bukan berhasrat untuk memusuhi Zionis Israel, apatah lagi untuk berperang. Kami hanya ingin menolong sesama manusia yang tertindas dan ditindas di Gaza. Kami telah memenuhi syarat-syarat laluan yang diminta Israel ke Gaza. Tiada sebab regim zionis menganggu perjalanan kami, khususnya perjalanan dari pelabuhan Latakia di Syria ke Pelabuhan Al-Arish di Mesir".

Seruan juga dibuat kepada Presiden Mesir Hosni Mobarak agar memberi laluan mudah para konvoi menyeberangi Rafah.

Begitulah kenyataan jelas oleh George Galloway di dalam ucapannya di perhimpunan konvoi kemanusiaan anjuran IHH di tengah kota Istanbul. Dihadiri sekitar 1000 hadirin, beberapa pemimpin NGO beberapa negara arab termasuk Jordan, Syria, Algeria dan lain-lain berucap di sidang media khas yang dihadiri lebih 20 media dan stesyen TV sekitar eropah dan timor tengah.

Ketua Konvoi A2G, Dr Mohd Zin Kandar juga di antara deligasi yang memberikan kenyataan media di hadapan khalayak ramai. Antara yang disebut oleh Dr Mohd Zin ialah, "Penyertaan Malaysia di dalam isu Palestin bermu seawal 1960'an ketika Masjidil Aqsa dibakar dan penubuhan OIC.

Aqsa Syarif yang mempunyai 70 cawangan seluruh Malaysia dan mempunyai sukarelawan lebih 5000 di Malaysia sedia bekerjasama dengan siapa juga di dalam negara dan di luar negara di dalam isu membebaskan Palestin dari penjajahan Zionas Israel.

Sebelum ini Aqsa Syarif menghantar dua orang deligasi di dalam Flotila Mavi Marmara dan hari di dalam Konvoi kali ini Malaysia menghantar 14 sukarelawan beserta 6 kenderaan hasil pengeblingan tenaga dengan Viva Palestina Malaysia".

Di permulaan sidang media tersebut, Presiden IHH, En Bulent Yildirim memberikan ucapan dan sekali gus mengeluarkan kenyataan media memberi sokongan padu dan akan terus melipatgandakan usaha bersama rakan-rakan diperingkat antarabangsa dalam melaksanakan kewajipan membebaskan Palestin dalam apa jua bentuk sekalipun.

Majlis berjalan dengan penuh meriah, bersemangat dan sistematik dengan dipengerusikan Br. Zahir Dirawi dari Viva Palestina UK (International Committee).

No comments:

Post a Comment