Friday 24 September 2010

Konvoi Menaiki Feri dari Itali ke Greece




Setelah bertolak dari dan Senigallia jam 10.30am dan menuju ke Ancona Port, Feri ANEK Lines bertingkat dan penumpang duduk ditingkat atas. Kami ditempatkan di dalam kabin penumpang, satu kabin 4 orang.

Kabin 10125 diduduki oleh Dr Zin, Faizal VPM, Hj Taufek dan Abdul Wahab. Kabin 10127 pula menempatkan En Yusuf, Azmi, Hi Norazmi dan Ust Rofazlin.

Kami mendapat update VPM bahawa perjalanan feri seterusanya menuju ke Igaoumenitsa Greece. Dijangkan sampai jam 8.00am local time pada 24 Sept 2010. Kemudian konvoi akan bertolak ke Thessaloniki di Greece. 25 Sept bertolak ke Alexandrapouli dan masih di Greece dan seterusanya Istanbul pada 26 Sept.

Seterusnya, peserta AQSA mengambil kesempatan membuat lawatan atas kapal sambil bermuayasyah dengan perserta konvoi yang lain. Desebelah malam nya kami bermesyuarat untuk menstrategikan perjalanan seterusnya. Unit dokumentasi kan memastikan kita ada bank video, bank slide dan bank gambar. Dokumentasi lain yang dipersetujui juga adalah travel log, profile dan fiqh musafir dan konvoi.

Semasa atas feri kami masih boleh mendapat roaming dari I WIND, operator Itali dan diatas feri dengan bayaran Euro3.00 untuk 2 jam.

# Gambar-gambar yang di rakam: Seorang sukarelawan membaca qur'an ketika menunggu ahli konvoi yang lain tiba. Ambulan yang diderma dan dibawa oleh sukarelawan Itali bersama di dalam feri sejumlah 7 kenderaan. Pelbagai bangsa yang menyertai konvoi kemanusiaan - dalam gambar ialah deligasi berbangsa Pakistan, Arab, British dan Malaysia (Dr Zin) sedang diinterview oleh media antarabangsa.

No comments:

Post a Comment