Monday 20 September 2010

LAUNGAN BEBASKAN PALESTIN BERGEMA DI KOTA PARIS





19 Sept. 2010, laungan Bebaskan Palestin dari cengkaman yahudi bergema di tengah-tengah kota Paris dengan lebih 20 kenderaan konvoi kemanusiaan meluru ditengah-tengah bandaraya bersama teriakan dan pekikkan protes terhadap kekejaman zionis Israel. Program ini adalah sebahagian dari kempen bersempana konvoi darat misi kemanusiaan viva palestina 5 ke Gaza. Para sukarelawan mengibarkan bendera palestin dan negara-negara yang mereka wakili sambil berteriak membantah kekejaman Israel. Risalah di edarkan di sekitar Bandarata. Beberapa bulatan utama yang dipenuhi pengunjung di sekitar bendaraya Paris dikelilingi kenderaan konvoi beberapa kali dan beberapa jalan dilalui. Ramai peniaga yang melambai tangan, menunjukkan jari jempol sebagai sokongan. Dilaporkan sebiuah kedai melemparkan duit sumbangan dan roti kepada konvoi yang melalui hadapan kedainya.

Kempen yang memakan masa lebih dua jam mulai jam 10 pagi itu disertai oleh aktivis Palestin tempatan dan para peserta konvoi. Yang menyentuh perasaan kami peserta konvoi dari Malaysia ialah kehadiran pelbagai golongan penduduk berbilang kaum temasuk beberapa wanita dan lelaki yang sudah berumur. Mereka dengan ikhlas mengorbankan masa dan tenaga demi membela Palestin. Seolah-olah anak-anak palestin itu adalah anak-cucu mereka sendiri yang perlu diberi pembelaan.

Poskad dan artikel sokongan Palestin diedar disekitar Bandar bagi meraih sokongan awam. Difahamkan, pengaruh dan lobi golongan yahudi dalam politik Peranchis agak kuat dan kerajaan mengunakan banyak tekanan terhadap mereka yang menyokong Palestin. Ada aktivis yang telah didakwa kerana menjalankan kempen boikot Israel dibandaraya Paris.

No comments:

Post a Comment