Thursday 23 September 2010

Konvoi Menuju selatan ITALI



22 Sept 2010 jam 5.00 petang waktu tempatan, Konvoi kemanusiaan global laifeline for Gaza Viva Palestina-5 berlepas dari tempat penginapan Camp-site di pinggir Milan Itali menuju Selatan Itali. Ketika jalan keluar dari Camp-Site kupulan berpecah di sebabkan kesilapan teknikal, namun perjalana diteruskan dan komunikasi di antara kedua-dua kumpulan terus berjalan.
Perjalanan menuju selatan Itali adalah untuk menuju Pelabuhan Ancona. Oleh kerana jangkaannya konvoi akan menaikki Cruise (feri besar) pada tengah hari 23 Sept 2010, konvoi perlu berada tidak jauh dari Plabuhan Ancona. Oleh itu Kumpulan pertama konvoi membuat keputusan bermalan di Service Station di Segnillia (28 km dari Ancona) yang tiba pada 12.15 malam, manakala kumpulan kedua bermalam di service station berdekatan Bandar Bologna di A14 yang berada 100 km dari Ancona.
Keadaan cuaca yang semakin sejuk selepas tengah malam sehingga turun menjadi 3 darjah Celcius, mencabar ketahanan para sukarelawan terutama dari Malaysia.
Kumpulan di Segnillia yang ramai mengalami masalah ketiadaan kemudahan bilik air dan sumber makanan. Mereka terpaksa menggunakan kemudahan di Mc Donald walaupun dalam kebencian kerana terpaksa.
Manakala kumpulan konvoi di service dtation di Bologna menghadapi masalah kerana kesilapan teknikal di servis station sehingga menyebabkan polis Itali datang menyelesaikan masalah. Namun kekusutan selesai setelah sejam dari itu.
Sebelum berihat, Mr Abdul Ghafur, ahli konvoi dari UK sempat memasang dapur dan menjerang air bagi ahli-ahi konvoi lain mengaluarkan cawan masing-msaing membuat the/kopi bagi memanaskan badan.
Di malam yang sangat sejuk di bawah cahaya pancaran spot-light dikawasan letak kereta/kontena, konvoi memasang kemah dan cuba mencuri masa untuk merehatkan badan baki bekalan perjalanan berikutnya keesokkan harinya ditengah-tengah selimut embun yang sangat sejuk sehingga boleh menembusi tulang walaupun berlapis-lapis baju dikenakan.
Insiden Hari ini:
a. Konvoi berpecah dua. Namun masing-masing bergerak ke lebuhraya yang sama dan terpaksa bermalam di dua lokasi berasingan.
b. Konvoi di service station di tahan Polis ronda kerana melalui lorong bertentangan ketika mengadakan pusingan untuk ke medan letak kereta bagi bermalam.

# Gambar menunjukkan sessi briefing di service station. Gambar konvoi Aqsa2Gaza bergerak dari camp-site.

No comments:

Post a Comment