Monday 20 September 2010

Selepas Paris ke bandaraya Lyon pula










20 Sept. 2010 (hari ke 3 konvoi) menuju selatan Peranchis. Loyn adalah bandaraya ke dua terbesar selepas Paris di Peranchis. Jaraknya 430km diselatan Paris. Ia menjadi bandar persinggahan kedua Konvoi Kemanusiaan Viva Palestina 5.

Pagi ini menuju Bandar Lyon Perancis pada jam 6.30pagi waktu tempatan dari Peranchis. Perjalanaan melalui lebuhraya menuju bandaraya Lyon, 430km ke selatan dari kota Paris.

Perjalan diperingkat awal agak mengelirukan walaupun perancangan rapi. Antara lain adalah disebabkan permulaan perjalanan pada masa yang masih gelap (awal pagi) dan jalan masuk ke lebuhraya sesak dengan kenderaan pengguna memasuki kota Paris. Apabila memasuki lebuh raya di sepanjang perjalanan, suasana agak lega dan visual agak jelas dan kami dapat melihat kenderaan kumpulan.

Jam 3.00 petang, tiba di Lyon dan disambut aktivis Palestin di sana dan kami di bawa di dewan orang ramai di vaux en ville di Perancis. Diberi jamuan makan tengah hari dan kemudian ke Bandar untuk mengadakan kempen Palestin.

Puluhan kenderaan konvoi meluru dengan pantas dikawasan perumahan dan perniagaan dengan bunyian horn kenderaan, siren ambulan dan teriakan ‘viva-viva palestina’, ‘road to gaza’, ‘save palestine’ … dan lain-lain.

Ramai penduduk yang kelihatan beragama Islam memberikan respond yang sangat positif. Begitu juga penduduk tempatan, keluar dari premis masing-masing melambai tangan kepada kami, menyahut seruan-seruan dan bagi mereka yang ebrkenderaan menyahut dengan horn bertalu-talu sepanjang konvoi kemi sepanjang sekitar 100 meter. Ini adalah sebahagian dari misi konvoi kemanusiaan Life Line for Gaza konvoi jalan darat, iaitu menjalankan kempen kesedaran Palestin/Gaza kepada masyarakat Eropah di sepanjang perjalanan kami.

Sepertimana di Paris, kempen kesedaran Palestin lebih hebat di Lyon.
Sambuatn luar biasa penduduk dan dato' bandar Lyon. Sebelah malamnya para peserta konvoi bermalan di sebuah hotel di Lyon.

Di Lyon, pelajar Malaysia yang mengetahui persinggahan konvoi kemanusiaan ke Gaza turut hadir di Square bersama-sama menyambut kedatangan kami dan turut berkempen kepada masyarakat di badar ini (lihat gambar).

No comments:

Post a Comment