Wednesday 29 September 2010

Dari Istanbul ke Ankara dengan kehangatan sambutan

Tepat jam 9.30 pagi, 29 Sept 2010.

Konvoi bergerak dengan bimbingan polis ronda ke lebuhraya menuju Ankara 400 km jaraknya. Semua ahli konvoi seperti biasa berusaha meletakkan diri di dalam situasi yang bersedia dan memiliki semangat yang tinggi.

Jalan yang panjang, berbukit bukau, berlurah yang dalam dan berterowong, meminta semua ahli konvi mengikut disiplin dan membuat perkiraan yang sentiasa tepat. Jalan lebuh raya Istanbul-ankara pula pagi ini di penuhi dengan lori-lori dan trailer yang dipandu dengan lajunya oleh mungkin professonal driver.

Sesuatu yang sentiasa di do'akan ialah jangan sesekali terlibat di dalam kemalangan, pada masa yang sama untuk memastikan pemanduan sentiasa berada di dalam gerombolan yang ditentukan.


Dari segi yang lain, sambutan dari masyarakat setempat begitu hangat sekali. Dihentian 100 km di selatan Istanbul, dari jauh kelihatan puluhan bendera menari-nari dijulang penduduk yang datang dan diselangi dengan nasyid Palestin dan ini menyemarakkan lagi suasana. Kami turut melambai tangan sambil mengucap salam.

Disepanjang jalan lebuh raya pula kenderaan-kenderaan yang memotong konvoi menghidupkan hon sambil mengangkat tangan tanda sokongan kepada skarelawan. Begitu juga diperkampungan kecil 300km melepasi Istanbul, sekelompok penduduk menunjukkan sokongan dengan kibaran bendera-bendera.

Jam 7.30 mlm, kenderaan konvoi sampai di Ankara dan dilayan dengan penuh kemesraan oleh wakil IHH dan para penyokongnya. Kelihatan berseri-seri di wajah mereka sebagai tanda do'a dan sokongan perjalanan konvoi kami.

Setelah dijamu dengan 'pide' (seumpama kebab) dan susu aryan (susu masam) sebagai makan malam, beberapa ucapan oleh wakil-wakil konvoi diadakan. Setelah suasana mesra bermua'yasyah dengan penuh mesra, kami dibawa ke penginapan berdekatan untuk merehatkan badan.

2 comments:

  1. semoga Allah memberkati anda semua disana...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..semakin hampir..
    Ya Allah..lindungi sahabat2 ku di sana..mudahkan urusan mereka untuk membantu saudara-saudara kami di palestin

    ReplyDelete