Saturday 9 October 2010

Emosi antara Perutusan Pengerusi AQSA dan GG


Kisah 1:
6 okt.2010(0330 ptg.) - membaca perutusan Us. Hasanuddin 3 menitiskan airmata ana di hadapan komputer di internet cafe berhadapan tempat penginapan kami di Latakiah, Syria - disaksikan oleh seorang sukarelawan bernama Jack (usia 60 tahun) dari Lyon France. Seorang lagi sukarelawan A2G turut menitiskan dengan perutusan tersebut bila membaca bersendirian di kamarnya penginapannya.

Kisah 2:
Kem kami dikunjungi George Galloway (GG) pada jam 12.00, kebetulan ana ditugaskan dibahagian security di pintu gate kem. Ramai sukarelawan menanti kehadiran GG tiba jam 12 tgh dgn brother zahir. Sambutan meriah di bawa ke pentas. Di antara isi ucapan GG adalah perbincangan dgn pihak berkuasa Mesir(peringkat ambassador) berjalan lancar. Syarat Konvoi masuk ke BUMI GAZA adalah tanpa kehadiran GG PADA TARIKH YG AKAN DITENTUKAN.

Bagi GG kehadirannya tidak penting yang penting adalah Konvoi diterima masuk ke Gaza pada tarikh tertentu-INI ADALAH SATU KEMENANGAN. Tapi kebenaran berhubung dengan syarat inipun bergantung KPD PERSETUJUAN pihak berkuasa Mesir yang akan diketahui 1 atau 2 hari lagi. Rundingan dengan Ambassador Mesir di sertai oleh
Kevin,Nicky,Brother Zahir,Tokoh2 Negara Arab tanpa GG.

Dalam sessi briefing di hari berikurnya, seorang sukarelawan ALgeria berumur 70'an (yang tertua dalam konvoi) begitu beremosi dan menyatakan bahawa "kita tak kan ke Gaza tanpa GG", tetapi susana ditenangkan ketua konvoi. Pada petang nya selepas solat Maghrib, sukarelawan tersebut kehadapan jamaah dan memohon maaf di atas kenyataannya yang imotional.

abdul wahab yahya @ Latakya
# Gambar oleg Faizal VPM : Malam di Askari Latakia Camp.

No comments:

Post a Comment