Saturday 9 October 2010

SEMANGAT USAMAH UNTUK PALESTIN



Usamah baru saja berumur 9 tahun dan bersekolah di Sekolah Rendah Islam Sg Cincin Gombak. Seorang yang petah bekata-kata dan seorang bersemangat pejuang. Nama penuhnya Usamah bin Mohd Yusuf dan merupakan anak ke tujuh.


Dalam satu program menyambut bulan Ramadan Daerah Batu bulan Sha’aban yang lepas, beliau telah diberi tabung kertas derma Palestin dan Fakir Miskin sejurus selepas slot Palestin. Sepanjang bulan Ramadan Usamah telah menginfaqkan duit belanja sekolahnya kedalam tabung tersebut. Apabila ditanya apa yang disimpan untuk dirinya, ujarnya, “InsyaAllah semuanya untuk Palestin”.
Inilah rezeki Usamah, yakitu dua hari sebelum Eidul Fitri bapanya telah mendapat arahan mengikuti konvoi menghantar bantuan kemanusian ke Gaza, VP5. Usamah begitu teruja sekali dan lantas menyerahkan tabung tersebut kepada bapanya seraya berkata, “Abah bagi ini pada anak Palestin’.
‘InsyaAllah”, balas bapanya.
“Berapa jumlahnya”, tanya bapanya. Usamah mengisyaratkan bahunya tanda enggan memberitahu. Ibunya membisik pada bapa, “Semua belanja sekolah disimpan dalam tabung tu…”. Dalam diam-diam bapa Usamah mengira jumlah tabungan tersebut, masyaAllah RM51 semuanya.
Semasa konvoi VP5 hendak keluar dari Italy, dibandar Ancona, bapanya menerima satu MMS dari kakak Usamah. Tek MMS tersebut berbunyi, “buku kerja sek0lah usama.akak terbace..” Image MMS tersebut seperti dibawah. Tek dalam buku kerja sekolah tersebut berbunyi, “I want to be a soldier when I grow up because I want to fire the Israel”

Bapa Usamah telah berkongsi kisah Usamah dengan seorang wakil Unite for Unions dari UK dalam VP5 ini, Encik Richard Alldays. Encik Richard begitu hairan lantas bertanya tentang reaksi guru Usamah terhadap pendirian Usamah terhadap isu Palestin. Baliau kagum dengan keselurahan rakyat Malaysia terhadap isu Palestin setelah mendapat penjelasan dari bapa Usamah.
Kini seorang lagi pejuang telah dilahirkan, semoga Usamah dapat mengikuti jejak Usamah bin Zaid dan Salahuddeen Al-Ayubi.

1 comment: