Sunday 3 October 2010

Sukarelawan Konvoi Ziarah beberapa kubur Syuhada'




Sukarelawan konvoi kemanusiaan ke Gaza dibawa ke empat kubur syuhada’ yang terkorban di Kapal Flotila Mavi Marmara di perairan antarabangsa pada 31 mei 2010 iaitu kubur dua Syuhada' di pinggir bandaraya Istanbul dan kubur kubur Furqan Dogan (19 tahun) di Kaysera dan kubur seorang lagi di bandar Adana.
Di ketiga-tiga lokasi, suasana begitu syugul tetapi semangat para sukarelawan seolah-olah di pacu dengan beberapa ucapan ringkas oleh beberapa sukarelawan termasuk sukarelawan Malaysia.

Bukan sekedar ziarah, tetapi kenyataan-kenyataan mengutuk tindakan biadap rejim zionis Israel dikecam. Menurut Dr Zin: "Gugurnya para syuhada Turki adalah harga sesuatu perjuangan dan dalam hal ini IHH dan rakyat Turki adalah terlebih dahulu dikurniakan Allah penghormatan ini dan ia adalah bukti penyertaan dalam perjuangan dan ukhuwah saudara muslim terhadap rakyat dan para pejuang si Palestin".

Kita tidak akan berhenti di dalam memberikan apa jua bantuan dan akan turut serta di atas apa jua peluang dan kesempatan/. Perjuangan di Palestin adalah tanggungjawab semua umat Islam dan ummat manusia. Kita semua perlu memastikan keamanan dunia dilaksanakan. Georga Galloway menjelaskan "Keamanan di Palestin adalah penting dan kritikal. Jika tiada keamanan di Palestin, dua keseluruhannya tidak akan aman".

1 comment:

  1. syabas... kami tetap bersamamu...
    (ada typo.. ayat terakhir.. dua sepatutnya 'dunia' keseluruhannya tidak akan aman..
    TQ.

    ReplyDelete