Saturday 23 October 2010

Gaza Bumi Yang DiRahmati

Hari ketiga di Gaza, saya melihat keberkatan dan kerahmatan Allah untuk penduduk Gaza dan umat Islam sedunia yang menyokong dan membantu perjuangan memerdekakan Palestin dari penjajah haram rejim Zionis Israel yang tidak berperi kemanusiaan.

Malam Pertama Ketibaan Konvoi

Setibanya konvoi di Gaza City, ratusan penduduk membanjiri kanak-kiri jalan dengan laungan selamat, kibaran bendera dan lambaian tangan - yang kecil, yang muda, yang tya, yang wanita dan dengan penuh kegembiraan di raut wajah - menyambut kedatangan kami.

Kenderaan konvoi di pimpin pasukan keselamatan Hamas menuju kawasan lapang tetapi berdebu berhampiran bangunan kompleks kementerian keselamatan Gaza yang sudah runtuh oleh serangan tentera rejim Zionis Israel pada 2008 yang lalu.

Disambut beberapa sukarelawan NGO yang terlebih awal mengetahui relawan Aqsa Syarif. Abdul Rahem Sehab namanya iaitu Chairman the Islamic Society of North gaza (member of the Union of NGO's of the Islamic world) adalah salah seorang yang sudah menanti dan memperkenalkan diri kepada kami. Juga wakil dari Hospital Cancer Kanak-kanak Gaza, wakil dari Sekolah Kanak-kanak Betlahia dan Pertubuhan Kebajikan Khann Younis selatan gaza.

Hari pertama, kami di bawa melawat sekitar Gaza dengan bas. Bekas-bekal runtuhan bangunan, kawasan perumahan yang musnah, ladang-ladang yang sudah habis di lanyak kereta kebal Israel. Hati hiba bercampur geram, membayangkan bagaimana tentera regim yang tidak berprikemanusiaan.

Tengah hari, kami dibawa solat Jumaat di sebuah masjid ditengah Gaza City. Masjid yang sederhana ditengah-tengah kejiranan perumahan yang padat dengan penduduk awam yang sederhana dan miskin. Perdana menteri, Dr Ismail Haniyeh sudah berada di atas mimbar berkhutbah ketika kami tiba di masjid. Seorang Perdana menteri berjubah Putih & berkopiah sederhana menyampaikan khutbah dan amanat untuk rakyatnya sendiri - begitu menyentuh perasaan dan membangun semangat.

Di sebelah petang, kami di ra'ikan dengan makan tengah hari di tepi pantai Gaza di kemah sementara - sangat sederhanaya - bukan di dewan banquet yang berhias dan berhawa dingin ... tetapi sejuk dihati kerana majlis dihadiri oleh Dr Ismail sendiri dan pembesar-pembesar negeri Gaza yang penuh mesra terhadap semua relaan konvoi termasuk yang bukan beragama Islam yang turut dilayan mesra. Relawan wanita mendapat perhatian khusus, Dr ismail dan menteri kanan mengunjungi meja dan mengadakan perbincangan khusus. Tentunya pengorbanan relawan wanita yang bersusah payah meneyrtai konvoi, meninggalkan anak-anak dan suami, begitu berbaloi kerana penghargaan khas yang diberi oleh seorang perdana Menteri.

Sebelah petang, satu lagi sessi perkongsian diadakan di sebuah dewan di bangunan Parlimen Gaza. Wakil-wakil relawan konvoi dari setiap negara dijemput di atas pentas dan diberi peluang berucap. Bebeapa negara bertukar cenderahati.

Hari pertama di Gaza berlalu dengan penuh memori. Para relawan disambut dan dira'ikan sebagai tetamu istemewa, walaupun bukan niat dihati untuk mendapat penghormatan.

Hari kedua di Gaza

Hari ke dua terus mengamit memori yang lebih syahdu, apabila relawan A2G diberi peluang membuat beberapa kunjungan khas ke penempatan-penempatan penduduk, institusi-institusi awam, sekolah dan projek-projek ekonomi dan sosial biaya Aqsa Syarif yang telah disumbangan beberapa ketika terdahulu.





Di sebuah sekolah pendidikan awal di Betlahiya di utara Gaza. Mengunjungi sebuah sekolah yang sederhana. 100 kanak-kanak bernaung disekolah ini, belajar membaca, menulis dan mengira, belajar erti kehidupan melalui guru-guru yang komitted walaupun dengan elaun yang sangat minima. Projek diuruskan oleh Biro Wanita Betlahiya yang disumbangkan oleh Pertubuhan Mawaddah Malaysia dan Aqsa Syarif awal tahun ini. Banyak keperluan bajet tambahan diperlukan. Insya Allah Aqsa Syarif akan mengusahakan dengan sokongan rakyat Malaysia untuk menaiktaraf sekolah tersebut.

Kemudian kami dibawa melawat kilang roti yang telah beroperasi beberapa tahun hasil sumbangan sebuah pertubuhan di Bahrin kepada pertubuhan NGO di Betlahiya. Kilang berkonsep charity yang menjual roti kepada rakyat miskin dengan harga kos.













Suatu yang menyentuh perasan dan mengugah dan mencabar minda ialah lawatan ke pusat ternakan lembu tenusu. Dengan sedikit sumbangan yang diberikan Aqsa Syarif di awal tahun, kini lembu sudah membiak dan mendatangkan hasil tenusu yang dapat memberi peluang kepada penduduk menjadi peruncit susu yang dijual di sekitar bandar dan desa. Juga hasil keju yang enak yang diproses oleh sekumpulan usahawan. Sedap rasa kejunya dapat kami nikmati sebaik lawatan sampai dipenghujung di mana kami dijamu dengan jamuan roti bersama keju hasil industri kecil mereka.

Sesungguhnya Bumi ini memberi peluang kepada sesiapa yang ingin beramal, bermujahadah dan berjihad kerana Allah.
"Ya Allah kurniakan kerahmatan dan kebaikkan untuk aku, keluarga ku, sanak saudaraku, jiran-jrianku, rakan seorganisasi ku, kepimpinan dan ahli-ahli Aqsa As-Syarif, IKRAM, Koperasi Muslimin, STAIL, SMART dan sekolah-sekolah, institusi-institusi Islam di Malaysia seluruhnya dan seluruh dunia. Lembutkan hati-hati kami semua ya Allah utntuk terus menyumbang kepada pembebasan bumi Palestin dan Masjidil Aqsa Yang Mulia. Amin...!
GAZA CITY 24 OKT 2010

No comments:

Post a Comment