Wednesday 13 October 2010

Kami juga merindui hari itu..


Alhamdulillah, kita memanjatkan setinggi - tinggi kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia, rahmat, hidayah dan inayahNya kita masih lagi diberi ruang dan kesempatan untuk terus menikmati nikmat Islam dan Iman di atas bumiNya yang sentiasa merindukan mereka yang sedang berjuang di atas jalan membela agamaNya.

Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pejuang agama Allah khususnya mereka yang sentiasa memberikan sokongan dan semangat kepada kami, peserta konvoi kemanusiaan ke Gaza ini. Tidak dilupakan ucapan penghargaan khusus buat Pengerusi Aqsa Syarif yang telah menyuntik semangat yang tinggi kepada kami dalam meneruskan perjuangan ini dengan tiga perutusannya.

Membaca dan meneliti peutusan tersebut membuat kami semakin rindu untuk menjadikan perjuangan ini sebagai buah tangan utama dalam usaha menegakkan agama Allah serta membantu saudara mara kita di bumi perjuangan Palestin.



"Kami menunggu saat itu ... "

Ungkapan ini yang disebut oleh pengerusi dalam perutusan kedua dan ketiganya sebagai pembakar semangat kami. Melihatkan ungkapan ini, teringat juga apa yang pernah dikatakan oleh Ibnu Syaddad tentang Salahuddin Al - Ayyubi, "Kecintaan dan kerinduan kepada jihad menguasai relung hati Salahuddin Al - Ayyubi hingga pembicaraannya sentiasa tertuju kepadanya, penglihatannya terfokus kepada peralatannya, perhatiannya tercurah kepada mujahidin, simpatinya terarah kepada orang yang mengingatkannya kepada jihad dan mendorongnya kepada jihad. Kerana begitu besar cintanya kepada jihad di jalan Allah, ia rela meninggalkan keluarga, anak - anak,istana, dan wilayah kekuasannya. Dia lebih seronok hidup di khemah, yang berombang - ambing dengan angin ke kiri dan ke kanan". Moga semangat ini jugalah yang Allah SWT tetapkan di dalam diri kami.



Ya, begitulah. Setiap adanya perjuangan akan datanglah mereka yang sentiasa seronok dengan perjuangan ini. Mereka membantu mengikut kemampuan diri masing, memberikan semangat, dan masing - masing berlumba untuk saling manguatkan agar jalan perjuangan ini akan berjaya sampai ke penghujungnya. Biarlah Allah sentiasa menetapkan kepada untuk mati dalam keadaan sedang berjuang di atas jalan perjuangan ini.

Namun, orang - orang munafik atau mereka yang tidak senang dengan perjuangan ini juga akan berkata, bagi melemahkan kita dalam meniti perjuangan ini. Dulu, orang - orang munafik berkata kepada para sahabat semasa Perang Uhud, "Kembalilah kamu semua pada agama kamu!". Perkataan itu juga akan dikatakan orang - orang munafik kepada orang - orang beriman di setiap zaman dan tempat sekiranya para pejuang Islam mendapat musibah, atau hal - hal negatif terjadi kepada mereka, atau diancam penjara, penyeksaan, luka dan pembunuhan. Meraka akan berkata, " Sudah, tinggalkan perjuangan agama ini, kerana agama inilah penyebab utama terjadinya rangkaian musibah ini. Agama inilah yang menghilangkan masa depan kalian, memasukkan kalian ke penjara, dan mengusir kalian dari negeri kelian. Tinggalkan saja agama kalian ini, yang menjadi penyebab utama seluruh musibah, nescaya kalian selamat dan beruntung!". Mudah - mudahan kita tidak termasuk ke dalam golongan ini.

Barangkali satu ungkapan yang boleh diambil sebagai penguat hati - hati kita untuk sentiasa istiqomah dengan perjuangan ini, dengan berkata : "Adilkah aku ? Seronok beristirehat sedang saudara - saudaraku kelelahan ? Patutkah aku tidur nyenyak, semnetara saudara - saudaraku di tempat lain disiksa? Layakkah aku untuk tidak beramal dengan Islam, padahal sekarang kaum muslimin menjalani kehidupan berat dan berperang melawan musuh?".

Maka, sebagai seorang muslim, kita perlu berkata kepada diri sendiri sepertimana yang pernah dikatakan oleh Abu Khaitsamah bilamana dia terlambat untuk menyusul Rasulullah SAW semasa Perang Tabuk, "Rasulullah SAW disengat terik matahari, terkena angin dan panas, sedang Abu Khaitsamah tengah asyik berteduh di tempat sejuk, makanannya siap dihidang, dikelilingi isteri - isteri cantik, dan dekat dengan hartanya? Tidak, ini tidak adil".

Mari kita perhatikan maksud seruan Allah dalam satu ayat:
" Maka apabila kamu telah selesai ( dari satu urusan ), maka lelahlah untuk urusan yang lain" ( Asy - Syarh : 7 )

Maka, sekali lagi, perkataana agung di atas harus dikatakan oleh kita kepada diri sendiri. Kita katakan kepada diri kita, " Sebahagian saudara - saudaraku seagama disiksa, sebahagian yang lain diusir dari negeri mereka tanpa mendapatkan tempat berlindung, sebahagian yang terbunuh dan terluka, sedang aku hidup selesa, makan apa saja yang aku sukai, minum minuman paling sedap, berteduh di tempat yang rendang, bergelumang dengan kenikmatan, dan tidak bermal untuk Islam? Aku biarkan saudara - saudaraku bersendirian menanggung beban berat ini? Ini tidak adil. Demi Allah, aku akan menyusul saudara - saudaraku, berjihad dengan mereka, berkorban di jalan Allah dengan mereka dan bersama mereka".

Untuk itu, senantiasalah wahai sahabat, sanak saudara yang kami cintai, sentiasalah lontarkan semangat, mohonkan doa, agar kami mendapat apa yang kami dan kita sama - sama inginkan dalam perjuangan ini. Allah dan RasulNya saksi atas segala - galanya. Amin.

No comments:

Post a Comment