Sunday 31 October 2010

Relawan A2G meneliti cadangan projek-projek dari NGOs di Gaza


Sekembalinya ke Malaysia, sebenarnya misi tidak berakhir bagi relawan A2G VP5. Dua hari di hujung minggu (selepas 4 hari kembali ke tanah air dan balik menemui sanak saudara), relawan yang tinggal di utara, selatan semenanjung dan di lembah Kelang bergegas ke ibu pejabat Aqsa Syarif. Berbengkel dan berbincang meneliti cadangan projek-projek yang diberikan oleh beberapa NGO di Gaza ketika beberapa sesi lawatan tapak dan pertemuan di bilik seminar Gaza Beach Hotel tempat penginapan relawan A2G pada 22-24 Oktober baru-baru ini.

Sejumlah 35 cadangan projek diterima, namun 20 cadangan projek dikenalpasti sebagai "projek penting dan Kritikal" yang memerlukan penelitian mendalam dan serius. Kebanyakkannya ialah projek baru dan beberapa projek adalah berbentuk penerusan dan pemantauan. Projek-projek tersebut adalah hasil sumbangan kewangan rakyat Malaysia yang disalurkan melaui AQSA SYARIF kepada beberapa NGO di Gaza.

Relawan A2G bercadang untuk segera mengadakan kempen pengumpulan dana untuk projek-projek penting dan kritikal yang akan diusahakan oleh Aqsa Syarif untuk diberikan tumpuan. Ia meliputi bantuan bagi menyediakan keperluan paling asas penduduk Gaza seperti bekalan air bersih, projek bantuan kesihatan dan pendidikan. Namun senarai penuh projek akan dibawa dan dibentang ke mesyuarat Lembaga Pengarah Aqsa Syarif dalam masa terdekat. Semoga rakyat Malaysia terus prihatin dan akan menyumbang kewangan bagi membantu menjayakan projek-projek bantuan kemanusiaan untuk rakyat Gaza yang dizalimi rejim Israel.

No comments:

Post a Comment